Erfgoedschatten gemeente Slochteren

Wethouder M. Goeree aanwezig bij officiële start op 11 februari op de Fraeylemaborg in Slochteren. De leerlingen van de groepen 3 en 4 van basisschool De Kinderboom uit Slochteren voeren op woensdag 11 februari het programma ‘Arm en rijk; leven op de Fraeylemaborg’ uit. Dit lesprogramma maakt deel uit van de erfgoededucatiemap, die speciaal voor de gemeente Slochteren is samengesteld. Mevrouw Mariska Goeree, wethouder cultuur, zal een deel van de les in de borg meemaken en vervolgens de projectmap ontvangen. Het project is opgezet door Erfgoedpartners en CultuurClick Groningen. 
 
‘Arm en rijk; leven op de Fraeylemaborg’, is ontwikkeld voor de leerlingen van de groepen 3 en 4. Dit educatieve project laat de kinderen kennismaken met de Fraeylemaborg. Ze komen te weten hoe men woonde en leefde op een borg rond 1880. Niet alleen was er een rijke familie maar waren er ook knechten en dienstbodes die het werk deden. Door spelend en lerend bezig te zijn met het thema ervaren de leerlingen het verschil tussen vroeger en nu en tussen arm en rijk. De kinderen komen in verschillende kamers en leren wat de functie van die kamer was. Ook van verschillende voorwerpen leren ze de functie kennen.
 
Ieder jaar naar ander erfgoed
Elf basisscholen uit de gemeente Slochteren doen mee met ‘Erfgoedschatten van Slochteren’ waarbij leerlingen van vier tot en met twaalf jaar gedurende hun schoolloopbaan kennis maken met het lokale culturele erfgoed. Dit gebeurt door lessen op school en op locatie waarbij er aansluiting is bij de kerndoelen van het onderwijs. Deze erfgoedlessen zijn dus niet extra maar vervangen ‘normale’ lessen. De negen erfgoedprogramma’s zijn bijeengebracht in de map ‘Erfgoedschatten van Slochteren’. Deze programma’s zijn ontwikkeld door verschillende erfgoedinstellingen in de gemeente Slochteren, in samenwerking met de basisscholen.
 
Programma’s
De groepen 1 en 2 bezoeken molens in Slochteren en verdiepen zich met ‘Het nieuwe oude huis’, een speciaal voor dit project ontwikkeld prentenboek, in het thema huizen/architectuur. Zij maken een wandeling in de buurt van de school en bekijken aan de hand van een kijkopdracht verschillende (historische) gebouwen in hun eigen omgeving. De groepen 3 en 4 gaan, behalve naar de Fraeylemaborg, ook naar de kerk in hun eigen dorp (Geknipt voor de kerk). De groepen 5 en 6 houden zich bezig met een educatief project over suiker (Zoete diamanten) en helpen ‘Mijn opa in Slochteren’ in zijn speurtocht naar zijn verleden als ‘bleekneusje’ uit Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor de groepen 7 en 8 zijn drie programma’s samengesteld: ‘De Waterwasstraat’ (over de geschiedenis, de werking en het belang van rioolwaterzuivering), ‘Stolpersteine. Een steen, een naam een herinnering’ en De Monumenten-fietstocht. 
‘Erfgoedschatten van Slochteren’ is tot stand gekomen onder verantwoordelijkheid van Erfgoedpartners, de koepelorganisatie voor erfgoedinstellingen in de provincie Groningen, en CultuurClick Groningen, de adviesorganisatie voor cultuuronderwijs.
 
Dankzij subsidies van Cultuureducatie met Kwaliteit Groningen (het Fonds voor Cultuurparticipatie, de gemeente en de provincie Groningen) en de gemeente Slochteren was het mogelijk dit project te realiseren. Eerder al ontwikkelden Erfgoedpartners en CultuurClick Groningen erfgoededucatie-trajecten voor de gemeenten Eemsmond, Marum, Leek en De Marne en zijn trajecten voor andere gemeenten in voorbereiding.

Reactie toevoegen