Pas op voor modder op de weg!

Na aardappeloogst nu ook bietencampagne van start
Terwijl de aardappeloogst al een tijd in volle gang is, gaan nu ook de bieten uit de grond. Op vrijdag 2 september is de bietencampagne gestart en rijden er weer vrachtwagens af en aan naar de fabriek van Suiker Unie bij Hoogkerk. De oogst en het vervoer van aardappelen en bieten gaat altijd gepaard met modder op de weg en dus met gladheid. Zeker bij nat weer is het daarom deze periode extra opletten geblazen.
Modder op de weg - Menterwolde
Dankzij het zomerse voorjaar rekent Suiker Unie op een topoogst. De campagne begint daarom dit jaar twee weken eerder dan gebruikelijk. De fabriek van Suiker Unie bij Hoogkerk verwerkt de komende maanden dagelijks 700 vrachtwagens vol bieten, afkomstig uit het hele gebied boven de lijn Amsterdam-Arnhem. Een kleine 30 procent daarvan (200 vrachten per dag) wordt geleverd door de 600 Groninger bietentelers. “Deze bieten komen uit de hele provincie, van Nieuweschans en Ter Apel tot Lauwersoog”, vertelt Rik Gengler, manager Agrarische Diensten bij de Suiker Unie. 
 
Modder op de weg
“Om weggebruikers te waarschuwen, plaatsen de chauffeurs van de bietenwagens bij het laden van de bieten aan weerszijden langs de weg waarschuwingsborden”, vervolgt Gengler. “De bietenwagens staan tijdens het laden altijd op een verharde ondergrond om de wielen én de weg zo schoon mogelijk te houden. Maar als er toch wat modder mee de weg opkomt en het gaat ook nog regenen, dan heb je wel kans op gladheid.”
 
Protocol
“Dat modder op de weg in combinatie met regen gevaarlijke situaties kan opleveren”, beaamt Geert Haytink van de provincie Groningen. “Om die reden hebben wij in 2004 samen met de politie en de Groninger gemeenten een ‘modderprotocol’ opgesteld. Daarin staat hoe we omgaan met modder op de weg. Volgens het protocol is degene die de oogst binnenhaalt verplicht om in overleg met de wegbeheerder tijdens de werkzaamheden zogeheten ‘modderborden’ te plaatsen om de weggebruiker te waarschuwen voor het gevaar van gladheid. Direct nadat het werk klaar is, is de boer in kwestie verplicht om de weg schoon te maken en de borden te (laten) verwijderen. De provincie en de gemeenten zijn als wegbeheerder eindverantwoordelijk voor een veilige weg, de provincie voor de grotere doorgaande wegen, de gemeenten voor het lokale wegennet. Als mensen ergens modder op de weg aantreffen terwijl er geen borden staan, dan kunnen ze dat melden bij hun gemeente of bij ons.”
 
Toch in de slip? 
Haytink raadt aan om de komende tijd, ook als er geen modderborden staan, rekening te houden met modder op de weg en snelheid te minderen. Mocht een automobilist onverwacht toch in de slip raken, dan is doorgaans het advies: Blijf kalm en trap niet op de rem, want dat verergert de situatie. Probeer snelheid te minderen: laat het gaspedaal los en trap de koppeling in. Beland je in de berm, geef dan vooral geen ruk aan het stuur, maar probeer rustig terug te sturen in de richting waar je heen wilt. Zo kom je rustig tot stilstand en breng je het er hopelijk zonder kleerscheuren vanaf.

Reactie toevoegen