CdK Max van den Berg bezoekt Menterwolde

De Commissaris van de Koningin (CdK) Max van den Berg heeft woensdag 9 december een werkbezoek aan Menterwolde gebracht. Na afloop van het bezoek was er gelegenheid om vragen te stellen aan de CdK. De breuk in de ambtelijke fusie tussen de gemeenten Menterwolde, Veendam en Pekela kwam ter sprake.
CDK vd Bergh
De fusie was bedoeld om de bestuurlijke kracht te versterken, legt de CdK uit. “Het is altijd een hele prestatie om als bestuurder goede dingen te doen. Over de intensieve bestuurlijke samenwerking is goed nagedacht. Er is hard in geïnves- teerd, maar het is niet gelukt. Bij het begin van het proces stonden de partijen open voor de samenwerking. En het was bij het afronden van de MPV voor de raad van Menterwolde beslist een stap te ver. Je hoeft niet altijd de routes van de grote gemeentes in te gaan. Ik heb veel respect voor wat er in Muntendam is gepresteerd.”  Donderdag 3 december trok de gemeenteraad van de gemeente Menterwolde de stekker uit het fusieplan. Volgens Menterwolde zou de totale fusie te veel geld kosten. Ze zetten het geld liever in om de leefbaarheid voor de burgers in Menterwolde op peil te houden en waar nodig voor een aanpassing van het ambtelijk apparaat. Daarnaast heeft de gemeente ook inhoudelijk haar bedenkingen. “Hoe pak je het nu weer op? Het is even uitblazen en weer ademhalen. Je doet het voor de burgers. Straks komt er een nieuw college en die zullen helder moeten zijn hoe ze de bestuurderskracht willen borgen. Je moet wel nuchter blijven en de draad snel weer oppakken. Met alleen een nee kom je er niet”, aldus de CdK.
Een ander onderwerp dat ter sprake kwam is de geplande verdubbeling van de N33 dat binnen het nu bestaande budget volgens Rijkswaterstaat niet haalbaar is. De verdubbeling van de N33 tussen Assen en Zuidbroek dreigt onbetaalbaar te worden. Rijkwaterstaat Noord-Nederland heeft de regio geconfronteerd met een onverwachte extra kostenpost van € 12 miljoen. De aanpak van de drukke rijksweg, waarvoor € 165 miljoen beschikbaar is, zou in 2011 beginnen. Die planning wordt nu niet gehaald. Hoelang wachten we nu al op de verdubbeling? Komt de verdubbeling van de N33 nu ook in gevaar?
“Er is te weinig geld voor aanpak van de N33. Je moet natuurlijk de kosten binnen het budget houden. Veel gemeenten dragen bij aan de verdubbeling. Het Rijk en de provincies Groningen en Drenthe betalen de rest. Er is een goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat provincie Drenthe en Groningen en de betrokken gemeenten binnen dit project. Voor onze provincie heeft gedeputeerde Marc Jager het stokje overgenomen van Henk Bleker (in de aanvangs-fase betrokken bij dit project). Binnen de verschillende partijen is er goed overleg. “Ik denk dat we er zeker wel uitkomen. De verdubbeling van de N33 komt er!” De provincie Groningen streeft naar een verdubbeling van de rijksweg N33 tussen Assen en Zuidbroek. Het is een gevaarlijke éénbaansweg, met veel verkeer en knelpunten bij diverse aansluitingen. Daarom is verdubbeling van de weg noodzakelijk. Om de kostenbesparing te realiseren, is o.a. het ontwerp van de aansluiting van de N33 met de A7 bij Zuidbroek aangepast. De aansluiting ter hoogte van Zuidbroek wordt soberder uitgevoerd. Als besparing verdwijnt het klaverblad (oorspronkelijk ontwerp). In het nieuwe ontwerp zijn er bij knooppunt Zuidbroek 2 rotondes, gedeeltelijk met twee rijstroken en met by-passes. Ook deze oplossing zorgt voor een veilige en vlotte verkeersafwikkeling. Volgens de CdK komt er van uitstel geen afstel!

Reactie toevoegen