Het gevaar van modder op de weg wordt erg onderschat

Heeft u de eerste modderborden al weer langs de weg gezien? Het najaar is de periode waarin onder andere suikerbieten en maïs worden geoogst. En waar geoogst wordt, komt modder op de weg. En met een beetje regen zorgt de modder al snel voor een glibberige weg. Eén moment niet opletten of een verkeerde stuurbeweging en een slippartij is zo gebeurd.
Modder Menterwolde
Boeren en loonwerkers zijn daarom verplicht waarschuwingsborden te plaatsen bij de plek waar ze oogsten. Zo ook de heer Mechielsen van het gelijknamige loonbedrijf in Oldehove. Als loonwerker heeft hij er ieder jaar weer mee te maken. Mechielsen: “Modder op de weg is niet te voorkomen. Wij moeten er met borden voor zorgen dat de weggebruiker zijn snelheid aanpast. Maar dat doet niet iedereen. Het gevaar van een modderige weg wordt schromelijk onderschat.”

Loonbedrijf Mechielsen uit Oldehove heeft ieder jaar weer te maken met modder op de weg als zij bezig zijn op het land. De kleigrond en een slechte afwatering zorgen ervoor dat bij het wegbrengen van de oogst, de trekkerbanden modder van het land uitrijden over de weg. Weggebruikers zijn daar niet op voorbereid. Mechielsen vindt het daarom belangrijk om te zorgen voor een zo veilig mogelijke verkeerssituatie. Door zoveel mogelijk te waarschuwen voor modder en te voorkomen dat modder op de weg terecht komt, heeft Mechielsen gelukkig geen ongelukken meegemaakt. “Onder automobilisten is een grote groep die de snelheid aanpast als zij de borden zien staan. Toch zijn er ook automobilisten die onverminderd hard doorrijden. Zij realiseren zich onvoldoende wat er gebeurt als zij in een slip raken en de macht over het stuur verliezen.”
Voorkomen is beter dan genezen
Een veilige verkeerssituatie bij oogstwerkzaamheden is een verantwoordelijkheid van de loonwerker of de boer. “En daarbij zijn we natuurlijk ook aan wat regeltjes gebonden”, vertelt Mechielsen. “Allereerst melden we bij de wegbeheerder dat wij bezig gaan op het land. Zodra we aan de slag gaan, plaatsen we de modderborden. En na het werk worden de borden weer zo snel mogelijk weggehaald. Het is bijna net zo eenvoudig als het klinkt”, lacht Mechielsen. Toch zijn er nog verbeteringen mogelijk. “Veel van het werk dat we doen gebeurt op onregelmatige tijden. Ook als de wegbeheerder niet aanwezig is. Het ophalen en terugbrengen van de borden is dan lastig. Praktischer is als loonbedrijven zelf een aantal borden krijgen. Deze borden kunnen dan bovendien buiten openingstijden uitgeleend worden aan boeren.”
Modderprotocol
Om ervoor te zorgen dat er geen gevaarlijke verkeersituaties door modder op de weg ontstaan is er een zogenaamd ‘modderprotocol’ opgesteld waarin de Provincie Groningen samen met de Gronin- ger gemeenten diverse afspraken heeft vastgelegd. Volgens Mechielsen wordt het protocol goed nageleefd: “Veel boeren en loonwerkers plaatsen de borden steevast. Het is wel belangrijk dat iedereen consequent is in het plaatsen en weghalen van de borden. Een aantal gemeenten plaatst de borden zelf en het komt regelmatig voor dat borden blijven staan. Dat vermindert het effect” vertelt Mechielsen. Mechielsen wil nog iets meegeven aan weggebruikers. “Automobilisten blijven zelf verantwoordelijk voor een veilige situatie. Wij waarschuwen door borden te plaatsen. De automobilist moet toch echt zelf de voet van het gaspedaal halen.”
Jaarlijks vinden veel ongelukken plaats door modder op de weg. Om dit te voorkomen zijn boeren en landbouwers verplicht de weg schoon te maken en waarschuwingsborden langs de weg te plaatsen.
Automobilisten worden zo gewaarschuwd op te letten en gas terug te nemen als zij de borden zien. 

Reactie toevoegen