KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK WMO-CLIËNTEN 2008

De gemeente heeft een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder WMO-cliënten in Menterwolde. Het gaat daarbij om de voorzieningen en de huishoudelijke ondersteuning. De resultaten uit het onderzoek worden afgezet tegen de andere 233 gemeenten die hetzelfde onderzoek hebben verricht.
Voor het onderzoek zijn door ons 275 vragenlijsten verzonden. Hiervan zijn er 155 tijdig terug ontvangen. Daarmee is de respons 56%. Dat is 3% hoger dan gemiddeld en voldoende om de steekproef representatief te laten zijn.

Toegang tot de ondersteuning
Voor de aanvraagprocedure krijgt de gemeente een 7,6. Het meest tevreden is men over de afhandeling van de aanvraag zelf (94%). Het traject na de toekenning wordt relatief minder positief beoordeeld (83%). Het gaat hier om levertijden van bijvoorbeeld een voorziening als een rolstoel etc. Recent zijn hierover ook gesprekken geweest met de leverancier. Een ander onderzoek wijst inmiddels uit dat hierin ook verbetering waarneembaar is.

Hulp bij het huishouden
Voor de hulp bij het huishouden krijgt de gemeente een 8,1. Dit is gelijk aan het landelijk gemiddelde. De waardering ligt het hoogst bij de keuzevrijheid en bij de planning van de hulp. Minder tevreden is men over de vervanging bij ziekte en verlof van de hulp. Dit laatste kan een relatie hebben met het feit dat onze gemeente ervoor heeft gekozen te werken met Alpahulpen.

Hulpmiddelen
Het gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen is een 7,2, wederom gelijk aan het landelijk gemiddelde. De woonvoorziening scoort het hoogst. Hier zijn alle gebruikers zeer tevreden over.

WMO-Raad
De bekendheid met de WMO-adviesraad is in onze gemeente nog laag. Dit is op zich niet verwonderlijk, aangezien deze ten tijde van de uitvraag nog maar net was geïnstalleerd.
Voor de meeste cliënten voldoet de ondersteuning aan de verwachting (93%). Ook positief zijn de cliënten over de mate waarin de ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij (89%). Voor een deel is dat echter nauwelijks of het geheel niet het geval  (11%).

Het volledige rapport is te vinden op www.menterwolde.nl