Plan verdubbeling N33 rond!

De N33 tussen Assen en Zuidbroek gaat in de loop van volgend jaar flink op de schop. Het weggedeelte wordt tussen Assen en Zuidbroek verdubbeld en er wordt flink gesleuteld aan de op- en afritten. Het tracé verandert niet. Hoe de weg en de aansluitingen er exact uit komen te zien is afgelopen maandagmiddag 20 april bekend gemaakt tijdens een persconferentie in het gemeentehuis van Aa en Hunze te Gieten.
N33
De afgelopen jaren is veel gesproken over het ontwerp van de weg en de aansluitingen daarop. Een belangrijke stap in de aanloop naar een verdubbelde N33 tussen Assen en Zuidbroek (39 km) is genomen: Het Platform N33 heeft het wegontwerp van de verdubbelde weg, inclusief aansluitingen, opgesteld. De verdubbeling van de weg is van groot belang voor de regio. Het traject tussen Assen en Zuidbroek is een gevaarlijke éénbaansweg. Het streven is in eerste instantie de verkeersveiligheid te verbeteren. Verder betekent de verdubbeling een stimulans van de regionale economie. De N33 ligt echter in een dynamische omgeving met soms tegenstrijdige belangen en doelen (transport en verkeerdoorstroming versus behoud van het landschap). Daarnaast is er sprake van slechte regionale bereikbaarheid, vanwege onvoldoende doorstroming van het verkeer. Bovendien zijn er knelpunten bij diverse aansluitingen o.a. door de grote hoeveelheid vrachtverkeer.
Bij de verdubbeling van de N33 zijn verschillende partijen betrokken. Deze partijen zijn verenigd in het Platform N33. Dit is de bestuurlijke samenwerking tussen de provincies Groningen en Drenthe, Rijkswaterstaat Noord-Nederland en de gemeenten Menterwolde, Veendam, Aa en Hunze en Assen.
Samen met gedeputeerden Henk Bleker van Groningen (voorzitter Platform N33), Rob Bats (Drenthe) en wethouders Geert-Jan ten Brink van Aa en Hunze, Jaap Kuin van Assen en directeur Wegen en Verkeer Rijkswaterstaat Noord-Nederland Joost de Ruig worden de plannen voor het aanpassen van de rijksweg N33 toegelicht. Tijdens de persconferentie vertelden zij over het wegontwerp, status en de totstandkoming ervan.
Klaverblad Zuidbroek
Ook werden de wegaansluitingen toegelicht. Negen knooppunten, inclusief op- en afritten worden aangepakt. Bij Assen komt een fly-over die de A28 en de N33 met elkaar verbindt. De N33 wordt bij Veendam iets naar het oosten verplaatst. Dat gebeurt om de doorstroming van het verkeer bij de Poort van Veendam te verbeteren. Bij het knooppunt met de A7 bij Zuidbroek wordt een klaverblad aangelegd. Nog niet alle benodigde grond is aangekocht. “Aan weerszijden van het traject moet er van ongeveer 80 grondeigenaren, over het algemeen boeren, grond worden aangekocht. We gaan er nu actief mee beginnen”, zegt Joost de Ruig van Rijkswaterstaat. De bedoeling is om de klus in juli 2010 aan te besteden. De verwachting is dat er begin 2011 een begin kan worden gemaakt met de verdubbeling van de N33 tussen Assen en Zuidbroek, die op zijn vroegst in 2014 is gerealiseerd.

Reactie toevoegen