“Zien en gezien worden”

Dinsdag 11 november jl. was er op de OBS Burg. Verkruisenschool een project “zien en gezien worden”. Verlichting en reflectie waren de onderwerpen van deze dag. In iedere groep werd er op het eigen niveau aandacht geschonken aan de eisen voor een veilige fiets en zichtbaarheid in het verkeer. In de bovenbouw werd er vooral ook gesproken over de nieuwe regelgeving t.a.v. fietsverlichting die per 1 november van kracht is. De dag werd afgesloten met een lampion optocht. Om 14.15 uur liepen alle leerlingen naar het multifunctioneel cen- trum De Gilde aan de Domela Nieuwenhuisweg. Daar stonden de kinderen van de peuterspeelzaal en de cliënten van de dagbesteding Novo al te wachten, want er was afgesproken om samen St. Maarten liedjes te gaan zingen. De grote zaal was dan ook helemaal gevuld. Binnenin het gebouw werd het eerder op de dag al enigszins donker gemaakt. Zo kon iedereen de lichtjes van de lampions goed zien en was tevens het effect van reflecterend materiaal (veiligheidshesjes) zichtbaar. Zowel de kinderen als de volwassenen zongen uit volle borst St. Maarten liedjes. Daarbij werd er ook rekening gehouden met de “verzoeknummers” van de verschillende groepen. Rond 15.00 uur kwam er een einde aan deze middag. Echter, bij 11 november hoort een traktatie. Alle kinderen kregen dan ook iets lekkers en een ‘opvallend’ cadeautje voor de fiets. Onder het motto “val op veilig, val veilig op” liepen de leerlingen van de OBS. Burg. Verkruisen weer terug naar school. Leerlingen en medewerkers van de Novo, de peuterspeelzaal en de Verkruisenschool kijken allen terug op een geslaagde actie. Niet alleen de verkeersveiligheid, maar ook het sociale aspect van het geheel sprak menigeen erg aan.

Achtergrondinformatie
Vanaf 1 november zijn er nieuwe regels voor fietsverlichting. De nieuwe regels staan centraal in de fietsverlichtingscampagne “Losse lampjes mogen ook” (www.losselampjesmogenook.nl). Naast vast licht op de fiets mogen losse lampjes nu ook. De losse lampjes mogen op kleding of op een tas worden bevestigd, maar dan alleen op het bovenlichaam. De verlichting moet recht voor- of achteruit schijnen en voortdurend van voren en van achteren zichtbaar zijn. Het licht moet nog steeds wit of geel voorop en rood achterop zijn, het mag niet knipperen en de reflectoren op wielen en trappers blijven verplicht. Veilig Verkeer Nederland raadt fietsers echter aan gebruik te maken van vaste fietsverlichting, omdat het licht dan op een plaats zit waar weggebruikers het verwachten en de fietser meteen wordt herkend als fietser. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) becijferde dat er 20 doden en 380 licht- gewonden per jaar minder vallen als álle fietsers verlichting voeren.

Reactie toevoegen