Groot opgezet project ‘HOE(SO)CIAAL?’

In de week van 3 tot 7 februari houden alle brugklassers van Winkler Prins Veendam zich bezig met het project ‘HOE(SO)CIAAL?’ Tijdens deze projectweek leren de brugklassers een hoop over samenwerken, omgaan met elkaar en het hebben en tonen van respect voor elkaar.

Er komen allerlei vormen van samenwerken, lessen en leren aan de orde, zoals Acro-gymnastiek, waarbij men vooral vertrouwen in elkaar moet hebben. Maar ook het ‘Chagrijnenspel’ waarbij de leerlingen beter leren samenwerken en vooral leren doorzetten. Tijdens het vertonen van de film ‘Mean girls’ staat de sociale omgang centraal. En komen zaken als jaloezie, pesterijen en groepsdruk aan bod. Ook wordt er ruim aandacht besteed aan conflicthantering door middel van rollenspellen en het Pestkwartet.

 
Digitaal pesten
Een ander belangrijk onderdeel van het project is het digitaal pesten. Leerlingen leren beter nadenken over de verschillende vormen van digitaal pesten, van minder erg tot heel ingrijpend. Hierbij komt vooral het verantwoord gedrag op het internet aan de orde., de gevolgen van digipesten  en het schenden van de privacy. Hierbij komen ook de juridische gevolgen aan de orde. Bij strafbare feiten kan er altijd aangifte worden gedaan. Voorafgaand aan deze projectweek heeft een rechercheur van de zedenpolitie  aan docenten uitleg  over een en ander gegeven.
 
Theatervoorstelling ‘Onderhuids’
De brugklassers volgen ook de theatervoorstelling ‘Onderhuids’, door educatieve toneelgroep De Steeg uit Groningen. In een viertal voorstellingen wordt duidelijk welke rol de verschillende partijen spelen en dat een veilig en respectvol schoolklimaat de verantwoordelijkheid is van een hele groep. Het is een confronterende en aangrijpende voorstelling. Na afloop is er telkens een gesprek tussen de acteurs, actrices en de leerlingen over de inhoud van de voorstelling en over hoe het allemaal anders met elkaar kan worden opgelost. Het geeft een flinke aanzet voor het oplossen en voorkomen van pestsituaties en andere aantastingen van de sociale veiligheid.
Kortom een projectweek waarin leerlingen zich bewust worden van heel veel  zaken op sociaal gebied en wat wel en niet kan.
 
Afsluiting
Het project wordt afgesloten met het maken van klassenafspraken en met het tekenen van een anti-pestverklaring. Daarmee verklaart de leerling dat hij/zij niet zal pesten, maar ook het pesten door anderen probeert te voorkomen en tegen te gaan. Niet alleen de leerlingen, maar ook de medewerkers krijgen de mogelijkheid deze pestverklaring te tekenen.
 
Directe aanleiding
Op 24 september 2013 was er voor alle medewerkers van Winkler Prins een studiedag met als thema Sociale veiligheid en pesten. Pesten heeft een grote impact op zowel de leerlingen als de medewerkers, en moet voorkomen worden. De school en medewerkers  hebben hierin een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hoe is pestgedrag te signaleren en wat te doen als pesten zich buiten de waarneming van de medewerkers afspeelt? Op deze studiedag zijn concrete handvatten aangereikt om pestsituaties te doorbreken en zijn de plannen voor de projectweek verder uitgewerkt. 

Reactie toevoegen