Pesten, verslaving, autisme en ADD?

In Nederland worden jaarlijks zo’n 400.000 kinderen gepest, op sportclubs, op straat en op scholen. Veel kinderen durven hier niet over te praten, terwijl pesten grote gevolgen heeft. Voor degene die worden gepest, maar ook voor degene die pesten. Je hebt plagen en pesten. Het verschil daartussen is groot. Kinderen die elkaar plagen, kunnen elkaar wel aan. Een geplaagd kind kan terugplagen. Bij pesten is het anders. Als er gepest wordt is het ene kind altijd sterker dan het andere. Pesten gebeurt niet zomaar eens een keertje. Een kind dat gepest wordt is steeds het mikpunt. Pesten is altijd gemeen en kan direct of later vervelende gevolgen hebben.
Scholen moeten hun leerlingen een veilige omgeving bieden waarin zij zich harmonieus en op een positieve manier kunnen ontwikkelen. Daarvoor moet het schoolteam een veilig onderwijsklimaat scheppen met duidelijke afspraken en regels. Pesten komt in alle vormen van onderwijs voor en ondermijnt de veiligheid op scholen. Om leerlingen tegen dit soort situaties te beschermen wordt op veel scholen een anti-pestbeleid ontwikkeld of ingezet. Een pestprotocol maakt veelal onderdeel uit van anti-pestbeleid en vormt een tastbaar document om pesten preventief en curatief aan te pakken en het anti-pestbeleid naar buiten toe uit te dragen. Preventie in de vorm van een gedegen en in alle geledingen van de school breed gedragen anti-pestbeleid met vaste regels en afspraken, die zijn vastgelegd in een pestprotocol, lijkt de meest voor de hand liggende methode om pesten zoveel mogelijk te bestrijden. Dit is zo in de gebruikelijke context van ‘een dadergroep’ en ‘een slachtoffer’ binnen een groep leerlingen die geacht worden ‘normaal’ te kunnen functioneren. Als autisme en AD(H)D coach heb ik veel contacten met mensen die meestal langdurig zijn gepest. Met één van de clienten is een programma samengesteld om aandacht te vragen voor het onderwerp pesten. Hij heeft autisme in de vorm van PDD-NOS en ADD en wil zijn ervaringen graag delen. Door de pesterijen in combinatie met zijn beperking uiteindelijk ontaard in een verslaving die hij uiteindelijk na opname in een kliniek heeft overwonnen.
Hij hoopt door zijn verhaal te vertellen aan anderen hiermee te kunnen voorkomen dat mensen met dezelfde problematiek in een soortgelijke situatie terecht komen. Wilt u kennis nemen van zijn verhaal en horen hoe met de juiste coaching en begeleiding hier mee om kunt gaan, neem dan contact met Jacob Jongs.

Reactie toevoegen