Feest rond komst trein

Vanaf 1 mei 2011 rijdt er sinds 1953 weer een personentrein tussen Veendam en Groningen; afgelopen weekend werd dit groots gevierd. Het Noord Nederlands Trein en Trammuseum in Zuidbroek had zaterdag 30 april en zondag 1 mei jl. een expositie in het station in Zuidbroek. Er was een kort welkomstwoord van de voorzitter van NNTTM, de heer Jur Stavast en daarna verrichtte burgemeester Eduard van Zuijlen de openinghandeling.
Trein Zuidbroek - Veendam
De Expositie - Educatie - Evenementen groep (EEE-groep) had het volgende programma samengesteld: een expositie en presentatie over de restauratie van het station, een expositie van kunstschilders Rein Pol uit Stedum, Maarten ’t Hart uit Avereest en Thomas Blok uit Groningen, die een prachtig schilderij van het station Zuidbroek in acryl had geschilderd. Burgemeester van Zuijlen kreeg een speciale serie postzegels met een oude foto van het station aangeboden.
Zondagochtend 1 mei jl. ging na 57 jaar weer een reizigerstrein rijden tussen Groningen en Veendam. Om 09.27 uur stapten in Zuidbroek gedeputeerde Mark Boumans van de provincie Groningen, directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland, directeur Jan Mulder van ProRail, burgemeester Ab Meijerman van Veendam en burgemeester Eduard van Zuijlen van Menterwolde in de trein naar Veendam. Zeven minuten later stonden ze op het perron in Veendam. Hier werden zij op spectaculaire wijze ontvangen en vond de officiële starthandeling plaats. Van maandag tot en met zaterdag heeft Veendam twee keer per uur een rechtstreekse verbinding met Groningen. Op zon- en feestdagen rijdt er één keer per uur een trein.
De afgelopen weken is er hard gewerkt om het spoor en alle overgangen in de route geschikt te maken. De spoorlijn tussen Groningen en Veendam lag er nog, maar werd alleen door de goederentreinen gebruikt. Om de treinen van Arriva op het spoor te kunnen laten rijden is bij Veendam een nieuw stuk spoor gelegd, zijn de overwegen aangepakt en er is een nieuwe halte aangelegd met een nieuw perron. De treinen van Arriva maken gebruik van het nieuwe station. De treinen van de museumspoorlijn STAR blijven gebruik maken van het oude stationsgebouw. De kosten voor de aanleg, aanpassingen en verbeteringen aan het spoor en de overwegen worden betaald uit het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn: het geld dat de provincie Groningen van het Rijk heeft gekregen voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Dit is het eerste afgeronde project dat met deze middelen wordt gefinancierd.

Reactie toevoegen