Brief Tegenwind N33

Stichting Platform Tegenwind N33 tegen de plaatsing van windturbines in het zoekgebied N33
Aan: Gebiedscoördinator WindparkN33, dhr. E. Groot
Betreft: vragen over aanstelling gebiedscoördinator
Meeden, 25 november 2015,

Geachte heer Groot,

Naar wij uit de pers hebben vernomen bent u aangesteld als gebiedscoördinator in de Provincie Groningen.
Wij willen, voorafgaand aan een eventueel gesprek, graag aan u onderstaan-de vragen stellen.
Wij zien deze vragen, die wij opvolgend genummerd hebben, per vraag graag op korte termijn schriftelijk beantwoord, zodat wij onze achterban kunnen informeren over uw rol als gebiedscoördinator.

1. Kunt u bevestigen dat u inmiddels in functie bent?
2. Indien u in functie bent, wie is dan de ondertekenaar van de aan u verstrekte opdracht?
3. Wat is de exacte inhoud van uw opdracht?
4. Wat zijn uw bevoegdheden in het kader van deze opdracht?

In de Veenkoloniën is sprake van meerdere windparken. Zo ligt in het Drentse deel van de Veenkoloniën het windpark Drentse Monden /Oostermoer. Dit is ook een van de redenen dat wij als TegenwindN33 en Storm Meeden samenwerken met de in dat gebied actieve actie- groepen onder de naam Tegenwind Veen-koloniën.
Vanuit dit samenwerkingsverband willen wij u de volgende vragen stellen:

5. Inmiddels is er voor Drenthe een gebiedscoördinator aan het werk gegaan. De problematiek t.a.v. de plaatsing van windturbines in Drenthe is vergelijkbaar met die in Groningen. Is er afstemming over de te volgen strategie, onderwerpen, gesprekspartners etc. tussen u en de gebiedscoördinator in Drenthe?
6. Gaat u (verdere) samenwerking aan met de gebiedscoördinator in een vervolgtraject?

Er wordt gesproken over een verkenning die u gaat uitvoeren onder enkele inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven.

7. Kunt u ons vertellen aan welke criteria deze bewoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven moeten voldoen?
8. Kunt u aangeven wie u daarvoor in gedachten hebt?
9. Kunnen bewoners, organisaties of bedrijven zich ook zelf bij u aanmelden?

Er is sprake van een interferentie tussen windparkN33 en het geplande windpark DMOM.

10. Is het uw opdracht c.q. uw bedoeling om bewoners, organisaties en bedrijven uit de gemeente Stadskanaal ook te betrekken bij de gesprekken?

In een artikel uit het Dagblad van het Noorden vernemen wij dat u uw inspanningen gericht zijn op het aan tafel krijgen van verschillende partijen. Ook dat het windpark, de locatie, het aantal en het type windturbines niet ter discussie staan.

11. Zoals u ongetwijfeld weet zijn de betrokken gemeenten en hun inwoners tegen de plannen die nu op tafel liggen. Nu uit publicatie blijkt dat het windpark niet ter discussie staat in uw plannen, moeten wij dan op voorhand de conclusie trekken dat de enige communicatie over samenwerking plaats zal vinden over de vraag hoe men het standpunt / de medewerking van de omwonenden kan beïnvloeden d.m.v. financiële tegemoetkomingen?
12. Oftewel: gaat het gesprek alleen nog over wat het wordt: een nieuw dak op het dorpshuis, een wip kip, glasvezel internet of een korting op de energierekening?
13. Kunt u aangeven of de rechter bewoners nog ontvankelijk zal verklaren als zij een juridische procedure willen starten (planschade->compensatie waardedaling woning) en deelgenomen hebben aan deze gesprekken met u? Graag ontvangen wij u hier op voorhand een uitspraak over van u of van het ministerie aangezien voor veel mensen de waardedaling en het onverkoopbaar wor- den van hun woning één van de problemen zal zijn waar men mee te maken gaat krijgen. Dit risico hoort niet bij de bewoners te liggen, hier hoort van te voren duidelijkheid over te zijn.
http://www.ed.nl/regio/kempen/reusel-de-mierden/eneco-verliest-proefproc...
14. Hoe denkt u te kunnen bijdragen aan de leefbaarheid in een gebied door middel van een georganiseerd overleg, waarbij de planning van het windpark uitdrukkelijk niet ter discussie staat?
Het landelijke buitengebied zal veranderen in een industriegebied, het begrip leefbaarheid zal voor inwoners nauwelijks of niet te compenseren zijn.

Als het plan zoals het nu voorligt ongewijzigd wordt uitgevoerd, dan zullen er hele dorpen ingesloten worden door deze bewegende machines van meer dan 200 meter hoog.

15. Graag ontvangen wij daarom van u uitleg hoe het kleine gebaar van een gebiedsfonds/speeltuintje/korting op de energierekening o.i.d. in verhouding zal staan tot de grote negatieve gevolgen van het megawind- park dat men wil realiseren.
16. Hoe denkt u dan op basis van bestedingen uit een gebiedsfonds de leefbaarheid voor het gebied te kunnen behouden voor bewoners die worden ingesloten door 34 windturbines met een tiphoogte van meer dan 200 meter hoogte?

Wij denken namelijk dat dit onmogelijk is en dat de mogelijkheden die een gebiedsfonds/participatie biedt, in geen verhouding staat tot de teloorgang van de leefbaarheid in de Veenkoloniën.
Denk hierbij aan de waardedaling of het onverkoopbaar worden van woningen. Het in ons gebied beoogde windpark zal rond en tussen duizenden woningen gepland worden en zal, net als windpark DMOM, een waardedaling voor onroerend goed van omwonenden tot gevolg hebben van minimaal 3%. Bij onverkoopbaar geworden woningen zal dit oplopen tot 100%.
http://demonitor.ncrv.nl/inspraak/omwonenden-van-windturbines-zien-de-wa...
krijgen-niets

17. Hebt u ook mogelijkheden tot compensatie van de werkelijke kosten vanuit een gebiedsfonds?
18. Hoe denkt u om te gaan met maatschappelijke, economische en sociale gevolgen van deze plannen?
19. Hebt u ook mogelijkheden tot compensatie voor bedrijven die door de windturbines te maken krijgen met teruglopende klandizie?

U bent lid van de PvdA, een partij die haast wil maken met de realisatie van windenergie op land voor 2020. Dit wekt geen vertrouwen bij de bevolking.

20. In hoeverre bent u politiek onafhankelijk?

Zoals bekend mag zijn, is er geen draagvlak voor het windpark N33, niet bij omwonenden, niet bij gemeenten, niet bij actiegroepen. In een representatief draagvlakonderzoek in de omgeving van windpark DMOM heeft meer dan 80% van de respondenten aangegeven tegen de plaatsing te zijn. Uit eerdere onderzoeken blijkt, dat het draagvlak onder burgers in provincies waar windturbines geplaatst gaan worden slechts 30-40% is en dat dit onder direct omwo- nenden zakt tot 11%.
http://nlvow.nl/draagvlak-voor-dummies/

21. Weet u dat er geen draagvlak is voor de plannen?
22. Heeft het volgens u dan enige realiteitszin, anders dan om hiermee voor uzelf een factuurbasis te creëren en zo uw eigen portemonnee te vullen, om met deze bewoners te gaan praten over iets wat ze helemaal niet wensen?
23. Voelt u zich niet gebruikt door EZ nu u als gebiedscoördinator de opdracht van EZ krijgt om hier aan het werk te gaan, terwijl er niet is voldaan aan de meest primaire voorwaarde, zoals door Minister Verhoe- ven en Minister Kamp in hun brieven aan de initiatiefnemers zijn gesteld, nl. “dat de initiatiefnemers in eerste instantie dienen te zorgen voor draagvlak”?
24. Hoe denkt u bewoners actief te maken om te praten over participatie, communicatie en het verdelen van een gebiedsfonds, terwijl deze bewoners door ditzelfde plan hun welvaart en welzijn zien verdwijnen en gezondheidsschade (zie de ervaringen van bewoners bij windturbines in andere landen) wordt berokkend wat door hun niet is te overzien?
25. Zal het niet zo zijn dat u uiteindelijk, zoals ook is gebeurd met het aanwijzen van windpark N33 als zoekgebied voor windenergie, alleen met een niet-representatief deel van de bewoners/organisaties afspraken maakt?

Een tot nu toe niet door de overheid erkend aspect aan de plaatsing van de geplande windturbines langs de N33/in de Veenkoloniën, is de gevolgschade. Hier is tot nu geen onderzoek naar gedaan en dit zou vanuit een Economische Effect Rapportage (EER) kunnen worden becijferd.

26. Is er financiële/beleidsruimte gepland voor het inhuren van externe partijen die bijvoorbeeld een economische effectrapportage kunnen maken?

Bij het ontwerpen en inpassen van windturbineparken van meer dan 100 Megawatt heeft de rijksoverheid een doorzettingsmacht voor haarzelf geschapen. Via de crisis- en herstelwet en de RCR worden burgers en lagere overheden voor een groot deel buiten spel gezet . Op het moment is er sprake van een kantelpunt: vanuit de burger en de gemeenten klinkt de roep om een bottom-up up benadering. Er ontwikkelen zich allerlei initiatieven, vooral op het gebied van zonnepanelen/-parken maar ook met andere vormen van duurzame energieopwekking.

27. Bent u op de hoogte van de plannen die er gereed liggen in Stadskanaal en Menterwolde voor grootschalige zonne-weides?
28. Wilt u zich in het kader van uw taak als gebiedscoördinator inzetten voor deze plannen als alternatief voor 100-120 megawatt geplaatst vermogen aan windenergie langs de N33? Met realisatie zou de doelstelling van de minister 14% duurzame energie in 2020 geen vertraging ondervinden en gehaald kunnen worden.

Wij roepen u op om het gebied in te gaan en de focus van de initiatiefnemers en de windboeren op windenergie en die inmiddels gebaseerd is op (sterk) verouderde technieken en haaks staat op het regeringsbeleid, dat participatie van burgers bij overheidsprojecten voorstaat, om te draaien en in het verlengde van de wensen van de inwoners in te zetten op de realisatie van zonne-energie. Wij zullen onze perscontacten ook voorzien van een afschrift van deze brief. Graag ontvangen wij u op korte termijn schriftelijk antwoord op de gestelde vragen.

Hoogachtend,
Stichting PlatformTegenwindN33
Mevr. L. Zondag, voorzitter
0598 627636 / 06 49130930

Storm Meeden
Dhr. J. Hendriks, lid actiegroep
06 12616864

Reactie toevoegen